Back
סיפורי לוואצה
קפה נטול קפאין קפה נטול קפאין

קפה נטול קפאין: כל מה שאתם צריכים לדעת

מאת צוות Lavazza 2-3 דקות

כשאנשים מגלים קפה נטול קפאין, הם סקרנים לגלות מהם למעשה ההבדלים בינו לבין קפה רגיל המכיל קפאין. מלבד תכולת הקפאין המופחתת במידה משמעותית, ההבדל במונחי טעם וניחוח אמור להיות קטן מאוד כאשר טועמים קפה איכותי שאינו מתפשר על חוויית הטעימה.

ההיסטוריה של קפה נטול קפאין

בשנת 1819 יוהאן וולפגנג פון גתה, כנראה הסופר הגרמני המפורסם ביותר בכל הזמנים, שהתעניין גם במדעי הטבע, פגש את הכימאי פרידליב פרדיננד רונגה. בין השיחות שניהלו השניים בנושאים שונים, נתן הסופר לאיש המדע קופסה קטנה של פולי קפה שיובאו מיוון וביקש ממנו לגלות מדוע הם גורמים לו להישאר ער בלילה. כעבור שנה, היה רונגה הראשון שהצליח לזהות ולבודד את הקפאין ולגלות כיצד להוציא את הקפאין מפולי קפה באמצעות שיטה של השריית פולי הקפה בבנזן. תהליך זה התברר כשיטה שבה ניתן להפחית משמעותית את תכולת הקפאין ונרשם עליו פטנט.

רק בשנת 1905 החל הסוחר ופטרון האמנות הגרמני לודוויג רוזליוס, מייסד Kaffee HAG, לבחון ביסודיות את סכנות הקפאין, מכיוון שהאמין בתוקף כי צריכת הקפאין היתה הגורם למות אביו. לכן החליט רוזליוס למצוא דרך להרחיק את החומר הרעיל הזה מפולי הקפה ולאחר שאחד המטענים שלו נרטב כולו במי ים במהלך הובלתו לגרמניה, נוצרה הזדמנות שבעקבותיה הבחין בכך, שחלק מהקפאין הורחק מהפולים עצמם, אם כי טעמם הושפע ממי הים. בעקבות התקרית המוזרה הזו, הוא התחיל לאדות את הפולים מראש ולהשתמש בבנזן להרחקת הקפאין הנותר, תהליך ייצור קפה נטול קפאין, שעליו רשם מייד פטנט.

תוך זמן קצר, הוציאה Kaffee HAG לשוק את הקפה נטול הקפאין החדש, שהפך לפופולרי בקרב האזרחים הגרמנים בני המעמד הגבוה באותה תקופה, בעידוד האובססיה החדשה לבריאות ולכושר גופני שהתפתחה בעשור השני והשלישי של המאה ה-20. נוסף על כך, חלקים נרחבים מהציבור דגלו ברעיון שקפה נטול קפאין בריא יותר עבור מערכת הלב וכלי הדם ויכול לרפא את העצבים.

מה כולל התהליך

כיצד הופכים קפה לנטול קפאין? קיימות לפחות כמה שיטות להשיג פולי קפה נטולי קפאין. אין ספק שהשיטות הנפוצות ביותר הן תהליך הממס הישיר, תהליך הממס העקיף, תהליך המים השווייצריים ותהליך הפחמן הדו-חמצני. בשתי השיטות הראשונות, המשמשות ב-70% מסוגי העיבוד, נעשה שימוש בממס כימי המרחיק את הקפאין. תהליך הממס הישיר כרוך באידוי פולי הקפה לפתיחת הנקבוביות, שטיפתם בחומר הממיס את הקפאין, ולאחר מכן שטיפתם במים, שלב שגורם להרחקת אותו חומר ממס. תהליך הממס העקיף שונה ממנו בכך שהחומר הממס עצמו אינו בא במגע עם פולי הקפה.

תחילה, הם מושרים במים חמים להרחקת הקפאין, אחר כך מי הקפאין שהתקבלו מפולי הקפה מעובדים באמצעות הממס כדי להרחיק את הקפאין הנותר. בשלב זה, התמיסה מוחזרת לפולים, על מנת שיוכלו לספוג אליהם מחדש את הטעמים והשמנים.

שיטת המים השווייצריים פופולרית מאוד בארה"ב ולמעשה דומה מאוד לשיטת הממס העקיף, אם כי לא מעורבים בה חומרים כימיים ובמקומם נעשה שימוש במסננים. תהליך הפחמן הדו-חמצני, שהומצא בשנות ה-70 של המאה ה-20 ושעדיין נמצא בשימוש רחב כיום, משמש לעיתים קרובות להכנת משקאות קלים, משקאות אנרגיה ומוצרים רבים אחרים.

יש לציין כי הן תהליך המים השווייצריים והן תהליך הפחמן הדו-חמצני הם תהליכים טבעיים שלא מעורבים בהם ממסים כימיים. קליית פולים נטולי קפאין היא למעשה תהליך קשה מאוד, מכיוון שלאחר העיבוד הם עלולים להיות קשים יותר לשליטה, ועלולים להגיב באופן לא עקבי לתהליך.

מהו סוג הקפה המתאים ביותר ליצירת קפה נטול קפאין?

אין סוג מסוים של קפה המתאים יותר לקפה נטול קפאין. הסיבה לכך היא שלא ניתן להוציא את הקפאין מקפה באף צורה, כולל גרגרים, טחון או נמס, מכיוון שהתהליך מיושם על הפולים כשהם עדיין ירוקים.

שתיית קפה נטול קפאין נובעת בדרך כלל מרצון בתחליף לקפה רגיל כדי לצרוך פחות קפאין במהלך היום מבלי לוותר על הטעם. למעשה, ניתן לומר שקפה נטול קפאין הגיע כיום לרמות של טעם ואיכות המשתוות לאלה של קפה רגיל והוא זוכה להערכה רבה בכל רחבי העולם. עכשיו כשאתם יודעים קצת יותר על קפה נטול קפאין, מדוע לא לנסות אותו בדרך המתאימה ביותר לטעמכם?


שירות לקוחות

זקוקים לעזרה? עיינו בשאלות הנפוצות שלנו או צרו עמנו קשר.

FLAGSHIP STORE

ליהנות מחוויית Lavazza אותנטית בחנויות שלנו.